Vores rejse

Historien starter
To familier, en virksomhed: Miele blev grundlagt i 1899 af tekniker Carl Miele og købmand Reinhard Zinkann og Miele er stadig i deres efterkommeres ejerskab. Med elleve ansatte, fyre arbejdsborde og en boremaskine introducerede Miele og Zinkann i 1899 i Herzebrock deres første centrifuger og smøremaskiner på markedet.
Deres motto, "Immer Besser" - Altid bedre, er stadig virksomhedens motto.

Ideer over hierarki
Opmuntret af deres hidtil enorme succeser begiver de to grundlæggere sig ind i produktionen af biler. Mellem 1912 og 1914 blev der leveret i alt 143 biler til priser mellem 5.100 og 7.900 mark. På grund af den omfattende kapitalinvestering, det krævede at være bilproducent blev denne ide snart opgivet igen.

Den første vaskemaskine introduceres
Miele introducerer sin første vanddrevne vaskemaskine (nr. 40) allerede før første verdenskrig. På det tidspunkt var vand betydeligt billigere end elektricitet og kunne også opsamles bagefter og bruges til andre formål (f.eks. til skylning).

Delight the customer
Miele er selv på det tidspunkt så overbevist om kvaliteten af sine produkter, at der var 10 års garanti på forespørgsel.

Først kul- og gasdrevne vaskemaskine
Miele udviklede de første kul- og gasdrevne vaskemaskiner. Med deres store kapacitet er disse maskiner designet til in-house vaskefaciliteter på hoteller, restauranter, hospitaler osv. Der leveres også en stor centrifugetørrer, der matcher.

Første støvsuger Model L
Miele introducerede sin første støvsuger i "form af en torpedo" med Model L, et design, der stadig er almindeligt i dag. Nye funktioner, bortset fra formen på gulvhovedet, omfatter en vedhæftning til skånsom tæpperens, gummikofangere og en bakelitbeklædning.

Kreativitet for at overleve
Et vigtigt produkt i sin tid var Miele-cyklen til 'industriel service' - en cykel bygget 'til at modstå det hårdeste slid'. Produktionen af husholdningsapparater blev begrænset drastisk i krigsårene. Kun cirka 22.000 vaskemaskiner - cirka 10.000 af dem model nr. 55 - kunne fremstilles i 1940.

Vaskemaskinen flytter ind
I halvtredserne forlader vaskemaskinen udhuset eller kælderen og flytter ind i boligen. Dette er også ledsaget af en ændring i form - den bliver rektangulær. Dette er, hvad reklamen siger om vaskemaskine nr. 75s: Et elegant, dekorativt ydre og et blikfang i ethvert køkken eller badeværelse.

Nye markeder indtages
Miele søger ind på hospitalsmarkederne med specielle vaskemaskiner. Den første model hedder G 15 OP Special til rengøring af kirurgiske instrumenter.

Central højlager via computer
Det nyopførte centrale reservedelsdepot udnytter den nye teknologi med højlager. Omkring 35.000 lagersteder med cirka 50.000 reservedele administreres via computer og indlæses automatisk af 18 servicebiler.

Indbygningsprodukter markedsføres
En ny generation af indbygningsserier kommer på markedet sammen med den nye køkkengeneration fra Mieles fabrik i Warendorf. For første gang er konstruktionen af hvidevarer præcist koordineret med køkkenskabene, og deres design komplementerer også Miele-køkkenet på fremragende vis.

Innovationen fortsætter
En ny generation af computerstyrede vaskemaskiner og tørretumblere kommer på markedet i 1981. De vigtige fordele ved den nye Miele-klasse er: 5 kg øget bæreevne, hurtigere centrifugeringshastighed og mere miljøvenlig takket være energispare programmer.

Delight the customer
Miele tager også et kæmpe skridt i retning af at tilfredsstille sine kunders ønsker ved at blive involveret i fremstilling af monterede køkkener. Alle kunder kan nu vælge farven på deres køkkener fra en bred vifte af RAL-farver. Kunderne kan bestille deres køkkener i præcis den farve, de ønsker.

100-års fødselsdag
Miele-vaskemaskinen fejrer sin 100-års fødselsdag og revolutionerer vasketøjsplejen med en verdenspremiere: I den patenterede* Miele honeycomb-tromle glider vasketøjet blidt på en vandfilm. *Europæisk patent: EP 0 935 687

Vaske- og plejeprodukter
Vaske- og plejeprodukterne fra Miele skaber en systemløsning, der sammen med vores højkvalitets husholdningsapparater garanterer perfekte resultater hver gang. Rengøringsmidlerne og rengøringsmidlerne er perfekt afstemt med de respektive apparater, hvilket sikrer fremragende resultater.

Eksklusive versioner
For de mest kræsne kunder udvikler Miele FIRE- og ICE-serien – med overfladefinish i titanium eller aluminium, beklædt med krom eller guldbelægning. Standarddesignverdener i rustfrit stål, Brilliant White Plus og sort forbliver også overbevisende og attraktive muligheder.

Bæredygtige produkter
De mere økonomiske EcoLine vaskemaskine modeller er kendetegnet ved specielle miljøvenlige vaskeprogrammer. Samtidig har de den globalt unikke Eco Feedback-funktion, hvorigennem forbrugsværdier til enhver tid kan hentes frem. På den måde kan miljøbevidste forbrugere få direkte indflydelse på energiforbruget.

Red dot design award
Som efterfølger til den populære og prisvindende S5 kommer S8. Den nye premium klasse af støvsugere tilbyder bedre rengøringsydelse, mere brugervenlighed og forbedret energieffektivitet – og en lang række patenter og unikke funktioner. Allerede før lanceringen modtager topmodellen den eftertragtede 'red dot design award'.

Bæredygtigheds pris tildeles Miele
Miele tildeles en af Europas mest eftertragtede bæredygtighedspriser for sin fremsynede og langsigtede virksomhedspolitik. Miele vandt prisen i kategorien 'Store virksomheder'. Juryen hædrede især virksomhedens omfattende bæredygtighedsstrategi og holdbarheden af dets produkter.

Lavenergi produkter
De nye G 6000 EcoFlex opvaskemaskiner kræver mindre end en time for en A-klassificeret opvaskecyklus, som bekræftes af Tysklands TÜV materiale testere – en bedrift, som kun Miele har opnået. I Eco-programmet overgår opvaskemaskinerne endda den nødvendige værdi for et energieffektivt program i topklasse A+++ med op til 20 %. Takket være sine nydesignede kurve øger Miele også sit forspring yderligere med hensyn til fleksibilitet og bekvemmelighed ved læsning. Og: adskillige EcoFlex-opvaskemaskiner er nu WLAN-aktiverede.

1 million dampovne
Den 1 millionte dampovn produceres på Mieles fabrik i Bünde. Dette tal illustrerer en sand succeshistorie, da kun 20 år tidligere husholdningsdampovne var sjældenheder i køkkenet. Det var Miele, der hjalp dette produkt til at slå igennem, og Miele tilbyder stadig i dag det bredeste sortiment af dampovne og kombinationsprodukter. Disse modeller produceres i Bünde ved hjælp af moderne produktionsmetoder og kommunikationsteknologier.

20 millioner opvaskemaskiner produceret
Det, der begyndte for 90 år siden, var at blive en meget usædvanligt opsigtsvækkende succeshistorie – præget af imponerende tekniske milepæle og millioner af tilfredse kunder. Den senest producerede 20. mio. opvaskemaskine er en G 7310 SC CLST. Takket være AutoDos med integreret PowerDisk dispenserer denne model til at fejre jubilæet automatisk. Den fik dog ikke en hædersplads i virksomheden, da den blev overrakt til ejeren af Tysklands ældste, stadig fungerende Miele-opvaskemaskine.

Miele familien udvides
De familieejede virksomheder Miele og Steelco er gået sammen: Begge virksomheder er blandt verdens førende producenter af vaske-desinfektionsmaskiner og sterilisatorer til hospitaler, læge- og tandlægepraksis og laboratorier. Den italienske medicinteknologiproducent Steelco er også stærkt repræsenteret i det specielle segment - nyt for Miele - af oparbejdningskomponenter, der anvendes i farmaceutisk produktion. I april 2021 købte Miele størstedelen af Steelco-aktierne. Det overordnede mål er at give kunderne en endnu mere kraftfuld produktportefølje og den bedst mulige service, både før og efter købet.

Vi fortsætter kampen
Kampen for at bremse klimaforandringerne er måske en af vor tids største udfordringer. Som følge heraf er industrien også i stigende grad under pres for at yde sit eget betydelige bidrag til en løsning. Miele påtager sig sit ansvar: Fra 2021 og frem vil Gütersloh-virksomheden være CO2-neutral på alle sine lokationer. Dette refererer til drivhusgasemissioner som følge af dets egne produktionsprocesser (Scope 1) samt dem i elproduktion hos dets energileverandører (Scope 2). Målet er at reducere den beregnede CO2-udledning med 50 % i 2030 sammenlignet med 2019